Al voltant dels tres anys i mig l’infant
comença a dibuixar de manera intencionada i posa nom als seus gargots.
La consciència de la possibilitat de controlar
les pròpies creacions motiva l’infant a dibuixar de manera intencionada. Això
es concreta en la voluntat de donar nom als seus gargots. Així, podem observar
que mentre dibuixen ens poden fer comentaris del tipus “això és casa meva”,
“això és un cotxe”, encara que en el dibuix no es pugui reconèixer l’objecte
que representa.
En aquests dibuixos els traços són molt
similars als de l’etapa del gargot controlat, continuen essent rectes, corbs,
ovals, hi ha línies entrecreuades o tancades, l’elaboració i distribució sobre
l’espai és millor, però apareix un canvi d’actitud. Aquest canvi implica la
unió entre dues formes d’expressió: la gràfica i la verbal.
Aquest canvi d’actitud indica que el pensament
de l’infant ha canviat, ja que connecta els moviments fets en el dibuix amb el
món que l’envolta. Aquesta etapa marca el canvi del pensament cinestèsic (de
moviment) al pensament imaginatiu.
Aparentment els dibuixos no han canviat gaire
des dels primers gargots, però ara l’infant té alguna idea sobre el dibuix que
fa. Continua gaudint del moviment físic i, si li donem un nou instrument per
dibuixar, passarà un temps considerable per veure com és en tots els seus
aspectes, tal com ho faria un adult. La quantitat de temps que un infant dedica
al dibuix, en aquesta etapa, augmentarà i els gargots seran molt més
diferenciats.
Els traços poden estar ben distribuïts per
tota la pàgina i de vegades estaran acompanyats per una descripció verbal del
que està fent. Aquesta conversa moltes vegades no va dirigida a ningú en
particular, sinó que es tracta d’un procés comunicatiu amb el propi jo. En
algunes ocasions, l’infant anuncia el que va a fer, en unes altres el dibuix és
el resultat de les primeres exploracions en el paper.
És important en aquesta fase no forçar
l’infant, ni donar-li la versió adulta del gargot, sinó que hem d’esperar que
espontàniament siguin ells i elles els que posin nom als seus dibuixos.
En aquesta fase es comença a utilitzar el
color intencionadament, malgrat que no hi hagi relació entre l’objecte dibuixat
i el color escollit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada